Acht maart staat voor Internationale Vrouwendag. En dat er op Dok Noord sterke vrouwen rondlopen, daar bestaat geen twijfel over. Maak kennis met Vanessa , Managing Director van Wenneker.be!

Hoe is jouw verhaal met Wenneker.be gestart?
“Ik was mee de ‘architect’ van productiehuis Wenneker.be, dat drie jaar geleden werd opgericht in België. Naast de high-end audiovisuele producties (onze core business), had ik een heel duidelijke visie die inspeelde op de veranderingen in de reclamewereld: de vraag naar content. Met Wenneker.be was ik één van de eerste die in België kon inspelen op die stijgende vraag en dat was een schot in de roos.”

“We maakten als jong productiehuis een vliegende start en konden al snel prijzen in de reclamesector in de wacht slepen, met als ultieme bekroning een Bronzen Leeuw op het reclamefestival in Cannes.
Bij Wenneker.be kan ik echt ondernemen, en samen met mijn zakelijke partner Cris, zijn we op drie jaar tijd uitgegroeid van een kleine unit naar een productiehuis met tien vaste medewerkers.”

Waarom is een vrouw een betere ondernemer?
“Ik vind het nogal een sterke claim om ‘beter’ te zeggen (en die bescheidenheid is ook weer typisch vrouwelijk). Vrouwen ondernemen anders. Social skills bij vrouwelijke ondernemers zijn een sterkte omdat vrouwen vaak minder eigen-ego gedreven zijn en meer aan teams denken, waarbij iedereen on-board is. Je krijgt sneller een werkcultuur waar meer verschillende profielen aan bod komen (in tegenstelling tot het typische copy-paste- meer van hetzelfde type-verhaal) wat in de creatieve sector heel veel frisse combinaties geeft.”

“Vrouwen zijn iets minder geneigd om risico’s te nemen waardoor ze op lange termijn werken in plaats van alleen maar op korte termijn willen scoren. En dat geeft vertrouwen bij klanten, leveranciers én personeel. Een duidelijker kompas. Vrouwen durven ook hun intuïtie met business skills te combineren, waardoor ze sneller trends voelen en erop inspelen.”

Naar wie kijk jij op als ondernemer en waarom?
“Ik heb het geluk dat één van mijn inspiratiebronnen ook mijn coach is. Liesbeth Dillen was de eerste vrouw in het directiecomité van IKEA België. Na een jarenlange carrière als topvrouw bij het bedrijf heeft ze besloten om haar ervaring te gebruiken om andere vrouwen aan de top te helpen en dit doet ze met haar eigen consultant project SHE works with wo-men. Wat Liesbeth tegen me zegt, vind ik puur en mooi: “your strength is to get the best out of my strengths.”

Is Gent een vrouwenstad?
“Ik zie Gent als een vrouwenstad! Er zijn heel veel jonge en vrouwelijke ondernemers, Gent is ook een studentenstad en de meeste universiteitsstudenten zijn vrouwen. En wat de Gentse culturele sector betreft, zijn ook daar heel veel vrouwen actief.”